Selvom svaret ved første øjekast fra et rekrutteringsbureau ville være nej, så er situationen faktisk mere nuanceret. Det afhænger nemlig af konteksten. En lagerchef besidder mange færdigheder, og har et dybdegående kendskab til personalet, produktionen og virksomhedens funktioner. Derfor er svaret på det oprindelige spørgsmål både et ‘’ja’’ og ‘’nej’’. Lad os forklare, hvorfor svaret ikke er entydigt…
Teoretisk set besidder lagerchefen de nødvendige oplysninger til at finde det perfekte match, når der skal rekrutteres nye medarbejdere. Lagerchefen kender sit team og ved, hvilken type medarbejdere der er brug for til de forskellige arbejdsopgaver. Kort sagt har lagerchefen altså de bedste forudsætninger for at ansætte de helt rigtige medarbejdere.
Men…
Faktisk er det ikke så ligetil for virksomhederne selv. En lagerchef har en lang række ansvarsområder og opgaver, og da en rekrutteringsproces både kan være ressource- og tidskrævende, står denne opgave måske ikke øverst på deres to-do-liste. Virksomhedernes ideelle scenarie ville være, hvis den perfekte kandidat tilfældigvis stod lige foran dem, hvilket i teorien kunne føre til, at de kunne springe et helt trin i rekrutteringsprocessen over. I virkeligheden må vi se i øjnene, at dette scenarie sjældent sker uden en betydelig indsats. Vi ser derfor ofte situationer, hvor virksomheder ansætter kandidater uden de ønskede kvalifikationer på grund af enten tidsmangel eller manglende ressourcer til at finde potentielle medarbejdere.
Vi påstår ikke, at dette nødvendigvis vil ende i fiasko. Vores erfaring viser dog, at jo mere tid der investeres i at matche medarbejdere og virksomhed, jo bedre bliver resultatet. Vi mener derfor, at omhyggelig og velovervejet rekruttering er nøglen til tilfredse medarbejdere og i sidste ende færre rekrutteringer.
Vores erfaring indikerer, at en lagerchef kun bruger en lille procentdel af sin arbejdstid på rekruttering. Hos Ekspres Vikar bruger vi 100% af vores tid på rekruttering, og samtidig er vi et specialiseret vikarbureau til lager- og transportindustrien. Vi plejer at sige, at vi har en “bank” af vikarer med forskellige kompetencer, som vi dagligt matcher med virksomheder. Vores fokus ligger på at skabe det bedst mulige match mellem vikar og virksomhed, hvilket giver mulighed for at ansætte medarbejdere med forskellige kompetencer både til korte og længerevarende perioder. Hvis vi ikke allerede har den rette kandidat i vores såkaldte vikarbank, finder vi hurtigt den rigtige ved hjælp af vores netværk.
En ekstra fordel ved denne omhyggelige proces er, at et perfekt match kan resultere i en fastansættelse – noget vi ofte oplever, og som virkelig kommer virksomheden og vikaren til gode.
Ingen af dem er nødvendigvis bedre isoleret. Svaret ligger i samarbejdet mellem de to. Lagerchefen har overblikket over, hvilke kompetencer der mangler, hvor mange der er brug for, og hvilke typer opgaver der skal løses. Alle disse oplysninger er afgørende for en effektiv rekrutteringsproces. Ekspres Vikar har tiden og ressourcerne til enten finde et passende match eller annoncere stillingen, aktivt søge efter kandidater og afholde samtaler. Vi er eksperter i jobsamtaler og har et tæt samarbejde med vikarerne. Dette frigør lagerchefen fra det praktiske i ansættelsesprocessen.
Ekspres Vikar er et vikar- og rekrutteringsbureau der imødekommer forskellige virksomheders behov for vikartjenester. Vi er opmærksomme på, at virksomheders vikarbehov er forskellige, af den grund tilbyder vi tre forskellige vikarløsninger:
Disse skræddersyede koncepter sikrer, at vi bedst muligt kan imødekomme din virksomheds behov og ønsker. Ønsker du at blive klogere på, hvordan vi hjælper virksomheder, så læs vores informationsside her.
Hvis tanken om at rekruttere nye medarbejdere stadig presser på, så er det nu du har muligheden for at få den rette hjælp. Der er ingen grund til at tage hele byrden på egne skuldre, når vi står klar til at hjælpe dig.
Med vores Try&Hire løsning får du mulighed for at afprøve vores vikarer i en periode, inden du tager beslutningen om en fastansættelse. Dette udgør en slags uforpligtende prøveperiode, idet vi implementerer fleksibel ansættelse under prøvetiden. Og som en ekstra fordel står vi for oplæringen af dine nye vikarer eller rettere sagt, måske kommende medarbejdere. Få yderligere oplysninger om Try&Hire her.
Hvis din virksomhed i stedet har behov for en række vikarer i en bestemt periode, tilbyder vi en fleksibel fastansættelsesløsning. Dette alternativ giver dig mulighed for at have faste vikarer i den ønskede tidsramme, på samme måde som hvis de var fuldtidsansatte. Hvis omstændighederne ændrer sig, og behovet for vikarer ikke længere er til stede, kan du nemt sende dem til os. Få mere information om Fleksibel fastansættelse her.
Hos Ekspres Vikar elsker vi at give en masse ‘’gratis viden’’ med på vejen, så du kan blive klogere på hele vikar-verdenen. Vi deler ud af vores viden til alle, uanset om du er en vikar eller en virksomhed, der søger at ansætte vikarer.
København – Sjælland
Rødovrevej 155, 2610 Rødovre
Kolding – Jylland og Fyn
Olgas Allé 4, 6000 Kolding
Telefon: 70 25 15 17
Mail: kontakt@ekspresvikar.dk
Åbningstider:
Mandag – Torsdag 08:00 – 17:00
Fredag 08:00 – 16:30
For virksomheder